11 de setembre 2009

Reflexions a la Paraula de Déu

“I vosaltres. ¿Qui dieu que sóc?”

A l’Evangeli llegim que Jesús preguntà als seus deixebles: “Qui diuen la gent, que sóc jo?” volent saber què pensava la gent d’Ell, així com nosaltres, avui, ens interessem pel què pensen els altres de nosaltres, quina impressió tenen els nostres amics i coneguts de nosaltres. Jesús, però, interpel·là més directament els seus deixebles i els preguntà: “I vosaltres, qui dieu que sóc?”

Jo em faig la pregunta: Qui és per a mi Jesús? La resposta més fàcil i sense aprofundir és la de manual: el fill de Déu, el Messies, el Senyor, el Crist..... Si em quedés amb aquesta resposta seria com si respongués a la primera pregunta que va fer Jesús als deixebles, com si respongués el que diuen que és Jesús. Però l’Evangeli d’avui i el compromís assumit amb la comunitat de fer-ne el comentari, em convida a interpel·lar-me com Jesús va interpel·lar els seus deixebles i cercar la resposta autèntica a les preguntes: Qui és realment Jesús per a mi? On el situo a la meva vida?

M’ajuda a cercar la resposta el record d’unes paraules de Mossèn Josep Gil, teòleg, que fa uns dies deia: “sigues feliç, a aquest món hem vingut per a ser feliços, i estima, t’has de convèncer de què Jesús és viu.”

Per a mi Jesús és Amor. Jesús va seguir un estil de vida de fidelitat a Déu, al Pare, i entrega generosa, sincera i gratuïta als altres i això és el que ens diu que hem de fer els seus seguidors, els cristians, quan afirma “Si algú vol venir amb mi, que es negui ell mateix, que prengui la seva creu i m’acompanyi”. No diu que per seguir-lo s’hagi de patir, sinó estimar, però de veritat, fermament, a l’extrem que el fonament de la nostra vida sigui l’estimació negant-nos nosaltres mateixos, és a dir, deixant-nos d’egoismes, desigs de poder, ànsies de tenir, etc., etc.

Aquesta estimació vertadera és la que ens permetrà demostrar amb les obres la nostra fe, com diu Sant Jaume en la segona lectura: “si no hi ha obres, la fe tota sola és morta”. Què és la fe sinó experimentar Jesús? I, com puc experimentar-lo si no és intentant seguir el seu estil de vida, és a dir, estimant?
Maite Cura