24 d’abril 2013

Resum de l'Assemblea d'abril: Poetes catalans en diàleg amb Déu

L'assemblea d'aquest mes d'abril va ser ben diferent de les trobades habituals: l'escriptor i poeta Carles Torner ens va presentar una breu panoràmica sobre poesia religiosa i espiritual que, aprofitant l'any Espriu, vam fer un breu repàs a diversos poetes i poetesses catalans.

És difícil fer-vos un resum d'aquesta sessió: ens és difícil expressar en paraules el sentiment i la sensibilitat i, per això, ens sembla més apropiat que les paraules parlin per elles mateixes tot proposant-vos dues de les poesies que vam llegir. La primera és d'una poetessa russa que viu a Catalunya, Xènia Dyakonova, i la segona del propi Carles Torner. Si a algú li interessa el recull de poesia que vam llegir, en pot trobar a Secretaria de la Comunitat.


M’he inventat una oració:
perdona’m, salva’m, t’ho agraeixo.
Sense saber-ne la raó
contínuament la repeteixo.

Quatre paraules valen més
que la promesa d’un reialme.
Quan prenc la vida de través
em fan recuperar la calma.

A casa, al metro i al carrer
em persegueixen i m’apressen.
Un dia amb elles pujaré
a veure aquell a qui s’adrecen.

Tinc el destí al meu davant,
i al meu darrere distingeixo
la fe que em diu xiuxiuejant:
perdona’m, salva’m, t’ho agraeixo.

Xènia Dyakonova

Abans de tenir pressa, abans d'inventar l'hora,
abans dels dinosaures, de Tarzan, dels darwinistes,
abans dels metros, dels llaguts i dels trineus,
abans del mar, conqueridor sense cronistes,
i dels estels parant la taula dels desficis,
abans dels savis, les presons i els coliseus
i tota terra d'artificis,
quan tot era un mantell de buit molt fi
i el negre un sol color sense cap vora,
aquest dolor d'infant que plora
ja era aquí.
Carles Torner